Vind jij het soms ook lastig om voor elke leerling een gepersonaliseerd rapportcommentaar te schrijven? Toch zouden we dit geen ‘planlast’ mogen vinden, want een constructieve verduidelijking helpt leerlingen in hun leerproces. Met specifieke én opbouwende feedback kan de leerling groeien. Daarom verzamelde ik enkele tips en concrete aanzetten: veel schrijfplezier!

Wie is de ontvanger?

Ik geef les in het secundair. Daarom richt ik mij in het rapportcommentaar tot de leerling. Want 12-plussers moeten uiteindelijk zelf aan de slag met de feedback, niet? In het basisonderwijs lijkt het me logischer dat je je tot de ouders richt.

3 keer inspiratie

  1. Schrijf helder en duidelijk
  2. Bedenk wat je over de leerling wil zeggen en vermijd clichés. Speciaal voor jullie, lieve lezers, dook ik in het archief van mijn schoolrapporten. Korte bloemlezing: “Voor wiskunde is de hemel wat opgeklaard. Voor fysica blijft het problematisch. Het wordt hard werken … als je een prettige vakantie wil.” Of deze: “Herpak je in het 3de trimester, Josfien. Je kan vast beter.” En ik herinner me nog eentje uit het basisonderwijs: “Kruip uit je schelp, Josfien!”
    Blijkbaar hebben we als leerkrachten vaak de neiging om ‘rond te pot te draaien’ met nietszeggende uitdrukkingen: vervang ze liever door letterlijke taal met duidelijke acties voor de leerling.

    Dus vermijd:
    Steek een tandje bij.
    Het is vijf voor twaalf.
    Herpak je.
    Kruip uit je schelp.
    … (Vul gerust aan in de reacties hieronder.)

  3. Formuleer opbouwend en concreet
  4. Wat is het doel van onze feedback? Een leerling omhoog duwen of omlaag? Juist, ik hoef het je niet voor te zeggen. ‘Jij kan beter’ is niet duidelijk genoeg. En ‘voor fysica blijft het problematisch’ werkt allesbehalve motiverend. Rapportcommentaren bevatten bij voorkeur deze drie vaste elementen: een compliment of lichtpuntje, een te verbeteren werkpunt en een concrete tip hoe hieraan te werken. Korter is dat: P (positief), W (werkpunt), S (stimulans). Veel scholen gebruiken deze PWS als leidraad, mijn school trouwens ook. Een rapportcommentaar vloeit met deze houvast zelfs sneller uit mijn pen.

    Download mijn schrijfkader met enkele concrete aanzetten:

  5. Wees persoonlijk: ‘Fier op jou’
  6. Ik communiceer zoveel mogelijk vanuit een ik-boodschap: ik zie dat, ik stel vast, ik vraag me af of … En met doordachte acties probeer ik een positief leer- en klasklimaat te creëren. Ik denk (hoop!) dat het sowieso loont als we inzetten op goede relaties met onze leerlingen. Een prettige sfeer zorgt voor betere leerresultaten. En omgekeerd evenzeer.
    Misschien eens een positief kaartje bij het rapport stoppen? Met een warme, deugddoende boodschap voor de leerling erop: kort, krachtig en oprecht. Nee, niet elk trimester. Haalbaar blijft de belangrijkste rode draad!

    Meteen aan de slag?
    Download het kaartje ‘Fier op jou’.


Meer lezen over feedback?
“Doe zo verder” is niet genoeg: feedback in het middelbaar onderwijs
“Goede feedback van de leraar doet leerlingen meer leren”
Wat schrijf jij op het rapport?


Wil je een seintje in je inbox bij nieuwe blogposts?

 
(Ik word niet gesponsord voor boekvermeldingen op deze blog. Wel krijg ik van Bol.com een minuscule commissie als je iets koopt na de klik op een link. Doel? De webhosting van deze website betalen.)