Deze week (17 oktober 2019) blogde o.a. Kris Van den Branden over een recent onderzoek naar het effect van onderlinge klasbezoeken van leraren. Want uit de studie van Burgess, Rawal en Taylor (2019) blijkt dat leraren betere leraren worden door hun collega’s te observeren of door hen geobserveerd te worden. Voor een grondiger relaas van deze studie verwijs ik je graag door naar de blog van Kris Van den Branden of die van Pedro De Bruyckere. Ik houd het minder academisch en deel je mijn ervaringen recht uit het klaslokaal (of beter uit dat van een collega-leraar).

Helemaal per toeval sprong ik net deze week binnen in de les van vakcollega geschiedenis Tine. Zij geeft les in de school tegenover de mijne. Hoe dit idee tot kruisbestuiving ontkiemde? Op het Ieperse Onderwijsterras begin september leek het ons leerrijk om letterlijk de straat over te steken en bij elkaar les te volgen. En deze week beet ik de spits af. Enfin, Tine eigenlijk. Want ik mocht ideetjes en inzichten shoppen in haar les.

Deze inzichten nam ik mee:

  • Vakinhoudelijk legt Tine andere accenten, bv. meer focus op de stamboom van de mens.
  • De collega’s geschiedenis werken er met een eigen cursus: geen bordboek, geen bronnenboek. Daardoor wordt de Historische Atlas veel actiever in de les gebruikt.
  • Het vaklokaal is er nog niet lang en oogt nog vrij kaal. En eigenlijk deed het me beseffen dat ik een ‘prikkelarme’ ruimte zelf fijn vind voor betere focus.
  • Tine leest eerst alle toetsvragen helemaal voor, pas daarna mogen de leerlingen starten met de toets. (Wil ik bewust meer doen).

Tines vakkennis is indrukwekkend, die mag ze gerust in de aanbieding zetten :). Binnenkort krijg ik bezoek van haar: nu al benieuwd wat Tine in haar winkelmandje zal leggen.

Natuurlijk begrijp ik dat nog niet alle leraren staan te springen om hun klasdeur open te zwieren. Weinig Vlaamse scholen kennen zo’n open cultuur. Maar stel je voor dat een chirurg nooit eens de operatiezaal van een collega binnenstapt om nieuwe expertise op te doen … Vandaar deze oproep: ga eens piepen in de les van een collega. Of nodig een collega uit in jouw les. Geen stress, geen beoordeling. Alleen maar de bevestiging dat we met z’n allen ons best doen!

Om jou meteen goesting te geven om dit uit te proberen, deel ik een overzichtelijke print: jouw winkelmandje voor nieuwe insteken én nog straffere lessen.

Veel shopplezier!