De laatste vakantieweek is ingezet. Ik geniet nog even van mijn minder drukke agenda, van een lege Smartschoolinbox (halleluja) en van de dagen zonder ‘triiiiing’. Toch heb ik zin in het nieuwe schooljaar. Mijn leerlingen halen misschien hun neus op voor school, zijn een tikkeltje zenuwachtig of -wie weet- wachten vol ongeduld op het startschot. Ik kan maar proberen er het beste schooljaar ooit van te maken voor ze! Met een positieve aanpak, eerlijke communicatie en gevarieerde lessen moet dat lukken.

 

Met deze 4 acties wil ik een positief klasklimaat kweken:
    1. Stuur een postkaart

      In de laatste vakantieweek stuur ik mijn klas een postkaart (een mailtje zou ook kunnen, maar ik kies iets tastbaars). Zo neem ik de eerste spanning weg, benoem ik wat ik belangrijk vind en toon ik mijn interesse in hen.

    2. Start aan de deur

      Vroeger investeerde ik weinig tijd in het begroeten van mijn leerlingen. In het secundair heb ik ook veel verschillende klassen, hol ik van lokaal naar lokaal, vergeet ik steeds mijn sleutel, werkt de computer niet mee of vergeet ik zelfs in welke klas ik moet zijn. Maar dat is geen excuus om mijn leerlingen niet elke les enthousiast te verwelkomen.
      De Amerikaanse leraar die de dag start met een gepersonaliseerde high five vind ik bijzonder inspirerend. Oké, dat kan ik niet voor elke klas doen. Maar in die deuropening staan en mijn leerlingen écht zien. Daar ga ik voor.

    3. Ouders aan boord

      Ik stond er niet bij stil hoe weinig we ouders nog betrekken in het secundair. Bij mijn zoon in
      het eerste leerjaar las ik samen met de kinderen, hielp ik de juf met een hoekenwerk, was ik
      chauffeur voor kleine uitstappen. Terwijl ik als leraar ouders nooit heb uitgenodigd. Niet in de klas en niet op een stadswandeling. Ik wil ouders vaker betrekken en meer communiceren, los van oudercontacten en moeilijke gesprekken. Begin september stuur ik alle ouders een kort bericht met info over mezelf en mijn vak. Mijn voornemen is er, afwachten wat haalbaar is.

    4. Uitblinkblad in de schoolagenda

      Als je als leerling beseft dat je leraar jou belangrijk vindt en je persoonlijk wil helpen, is dat volgens mij de beste drijfveer voor gewenst gedrag op school. Ik heb weinig vertrouwen in een uitsluitend straffende (vaak niet-herstelgerichte) aanpak. Daarom voeg ik vooraan in de schoolagenda een uitblinkblad toe: waar blonk je deze week in uit, hoe heb je je herpakt of waarom heb je me positief verrast?


Hoe werk jij aan een positieve klassfeer?
Reageer hieronder. Want ik zoek nog ideetjes om er volop op in te zetten!