Misschien werk je al met een exit-ticket in de les? Dat is een ideale manier om te checken of je les haar doel bereikt. Op de site van Klasse vind je kant-en-klare prints. Hoewel ik mijn leerlingen vaker via ticket in een online tool of met een post-it de les uitstuur. Sinds kort start ik de les soms met een ‘entry ticket’. Waarom? Met een toegangsticket zet ik mijn leerlingen nog voor de start van de les aan het werk. Leerlingen krijgen de opdracht voor ze de klas binnenkomen en voeren die onmiddellijk uit. Zo creëer ik meer instructietijd.

Exit-ticket met een post-it op de klasdeur

Wat is het doel van een toegangsticket tot je les?

  • Leid een nieuw hoofdstuk in door inhouden te koppelen aan de leefwereld van je leerlingen.
  • Check wat leerlingen zich van de vorige les(sen) herinneren: retrieval practice.
  • Check of ze inzichten uit een voorbereidende opdracht beet hebben.
  • Herhaal belangrijke begrippen, inhoud, vaardigheden, etc. (Bv. Schrijf een correcte alinea over groepsdruk. Vermijd passieve zinnen.)

Hoe werkt het?

  1. Train je leerlingen in nieuwe werkvormen
  2. Leren leren, leren luisteren, leren samenwerken … Ik ervaar dat ik leerlingen ook moet trainen in het mee organiseren van mijn les. Wil je met coöperatieve werkvormen aan de slag? Dan moet je je leerlingen daaraan doen wennen. Want je hebt hun flexibiliteit en helpende hand nodig om de setting van het lokaal snel aan te passen. En ook om in een knip de banken en tafels weer in de standaardopstelling te schuiven. Ja, er bestaan superhandige en lichte lessenaars als pedagogische partner van jouw les. Maar ik moet het vaak stellen met loodzware banken van anderhalve meter ;).

    Geef je leerlingen dus tijd om te wennen. Verwacht niet dat ze de eerste keer gedisciplineerd en op tempo uitvoeren wat jij in gedachten hebt. Een toegangsticket of exit-ticket implementeer je vrij vlot. Dus vrees geen grote chaos, vertel je leerlingen duidelijk wat je van ze verwacht.

  3. Werk doordacht: wat is je doel?
  4. Beslis waarover je je leerlingen wil laten nadenken. Een ‘entry ticket’ dient ook perfect als retrieval practice.
    Enkele voorzetten:

    • Wat wil je graag meer weten over … ?
    • Hoe heb je je goed kunnen voorbereiden op de toets?
    • Geef 5 kernwoorden die de Kretenzische samenleving samenvatten.
    • Of ga voor een langere reeks van max. 10 vragen.
  5. Baken de tijd strak af
  6. Geef je leerlingen aan hoeveel minuten ze exact voor deze opdracht krijgen. Ik stel de timer op mijn smartphone in. Eigenlijk duurt dit niet langer dan pakweg 7 minuten. Lijkt veel, maar intussen is de voorkennis van je leerlingen geactiveerd én heb jij interessante data verzameld. Klaar? Overloop enkele vragen of verplicht je leerlingen om de feedback te lezen als je met een online formulier werkt. (Ik verkies Google Forms).
    Efficiënt aan de slag? Je kan bijvoorbeeld een QR-code met het formulier erachter aan de klasdeur hangen. Of je zet een bericht met link klaar in jouw Smartschoolvak. Smartphones en WiFi zijn uiteraard een must bij deze werkwijze ;).

Wil je reageren op deze blog? Doen! Ik ben benieuwd naar jouw aanpak, ervaringen, aanpassingen …


Wil je een seintje in je inbox bij nieuwe blogposts?