In de Facebook-groep Lesideeën secundair onderwijs passeerde deze vraag: “Hoe kan ik ouders meer betrekken bij de school, hoe geef ik ze meer het gevoel dat er naar hen wordt geluisterd? Wie heeft ervaring met een soort vragenlijst om een breder beeld te krijgen van de leerlingen?” Ik reageerde, want vorig schooljaar gaf een collega op mijn school mij de tip om ouders een brief te laten schrijven over hun kind. Het beviel me zo goed, dat het vanaf nu standaard in mijn to-dolijst staat. Samen met Tina De Bisschop (leerkracht in DvM Humaniora in Aalst) deel ik met plezier onze ervaringen.

Positief communiceren: brief als huiswerk

Wanneer je ouders vraagt om je een brief te schrijven, bereik je snel meerdere doelen. Maar de belangrijkste reden om dit te doen is wellicht om ouders te tonen dat je hun input waardeert. Met hun blik op het leven en leren van je leerlingen in je achterhoofd, kan jij beter inspelen op hun noden.

Naast deze voorzet voor een positieve relatie met de ouders van je leerlingen, helpt een brief (of vragenlijst) je ook om je leerlingen beter en sneller te leren kennen. Bovendien kan je door de brief ook de ouders beter inschatten, handig voor verdere communicatie.

Enkele voorbeelden van waardevolle info die ouders mij deelden:
  • “Met schoolwerk gaat ze erg plichtsbewust om, soms iets te als je het ons vraagt. Iets minder zou zeker ook ok zijn.”
  • “Ze leert vlot, vooral in wiskunde is ze goed. Soms is ze iets te perfectionistisch en moet je ze eraan herinneren dat iedereen fouten maakt en dat het niet erg is om fouten te maken maar dat je eruit kan leren.”
  • “Hij kijkt steeds uit naar de lessen techniek, daar kan hij bewijzen hoe handig hij wel is om de boor, een zaag te hanteren of om een lampje te doen branden.”

Collega-leerkracht Tina beaamt: “Kennismaken in de klas is boeiend, maar ook de ouders kunnen vaak een interessante en nieuwe kijk op hun kind geven. Ik vroeg de ouders van de klas waar ik titularis van was om mij een brief te schrijven en ik was overdonderd door hun warme reacties. Ze kropen met zoveel plezier in hun pen en de brieven die ik mocht lezen, waren parels. Zoveel leuke informatie over hun zoon/dochter. Ook het daaropvolgend oudercontact was op zich boeiend: ik wist dat er een paar pijnpunten zaten en kon zowel leerling als ouders laten glunderen door de talenten van de dochter extra in de verf te zetten … Verder kan ik het alleen maar aanraden. Het is een interessante manier om de ouders vanaf de start van het schooljaar te betrekken bij jou als titularis/leerkracht en zij vonden het een fijne ‘huistaak’.

Aanpak

Via Smartschool stuur ik de ouders van mijn klas (titularis) een bericht met de vraag om mij (vrijblijvend!) een brief te schrijven. Ik kondig dit bericht vooraf niet aan bij mijn leerlingen. Want zo zie ik bij de start van het schooljaar ook of ouders berichten op Smartschool lezen. Sommigen communiceren liever rechtstreeks via mail of telefonisch, ik pas me in de mate van het mogelijke aan. Eenmaal mijn oproep is verzonden beginnen de leerlingen er spontaan over. Wat gaan mijn ouders over mij vertellen? Hoe zien zij mij? Het weekt bij sommigen wat spanning los en ook dat vertelt je iets over de relaties thuis.

Geef je jezelf hierdoor niet juist meer werk? Nee, het is niet de bedoeling dat je heen-en-weer begint te mailen met de ouders. De brieven geven je achtergrondinfo en misschien zelfs een welkome aanzet voor het eerste oudercontact. De Smartschoolberichten of e-mails kwamen trouwens druppelsgewijs binnen en waren vooral heerlijk om te lezen. Zelfs een leuke afwisseling met de soms zuivere planlastberichten op Smartschool ;).

Tina: Ik communiceerde wel vooraf met de leerlingen over deze brief. Zij brachten de handgeschreven brieven ook mee naar school. Dat dat niet zonder slag of stoot ging, is uiteraard a giving. De struikelblokken voor mij waren:

 

  • Sommige leerlingen hebben wat strijd gehad met hun ouders over wat wel/niet in de brief mocht. Het is een moeilijke grens natuurlijk, maar tegelijk ook boeiend: zij gaan ook het gesprek met hun ouders aan en ik hoorde zowel van de ouders als de leerlingen dat het voor een interessant gesprek zorgde.
  • Sommige leerlingen lieten de brieven aan elkaar lezen. Dit zorgde er ook voor dat zij elkaar beter leerden kennen (wat op zich wel leuk is), maar ook voor één negatieve ervaring: één van mijn leerlingen moest in het vergelijken tot de conclusie komen dat haar briefschrijver helemaal niet zo positief was als de andere ouders … Op zich dan ook wel stof voor een gesprek, eerst met mij en daarna met haar briefschrijver.

 

 

Zin om dit te proberen?

Tina en ik delen graag onze oproep naar ouders. We zijn ook benieuwd naar jouw versie en hopelijk positieve ervaringen! Laat dus niet na onder dit blogartikel te reageren.

Oproep naar ouders van Josfien
Oproep naar ouders van Tina


Wil je een seintje in je inbox bij nieuwe blogposts?