“En, zie je het zitten om les te geven?” Trending topic deze voorlaatste week van augustus. Want na een pauze van 2 jaar als redacteur bij Klasse, ben ik straks weer leraar. Toegegeven: dat voelt raar. Krijg ik de klas nog stil? Verstikt het verbeterwerk me niet opnieuw? Hink ik nu achterop bij mijn collega’s?

Toch keer ik vrijwillig van het Departement Onderwijs en Vorming met airco, gratis koffie, rugzak, laptop, smartphone, kilometervergoeding, kasten met oneindig bureaumaterieel, vormingen zonder vervangingsopdracht te voorzien … terug naar het veld, in de modder op school.
Modder, huh? 

  • Omdat we op school met weinig middelen wroeten om ons ding te doen. Als er geen budget is voor – pakweg – textielstiften, kopen we die zelf.
  • Omdat we vaak vastzitten, gekneld tussen administratieve moetjes en creatieve magjes waarin we wel ons ding doen. Voeg ik exacte datums toe aan leerplandoelen in mijn jaarplan om ‘in orde te zijn’ of werk ik een gedifferentieerde les met toffe tools uit?
  • Omdat we zware benen hebben van 7 lesuren na elkaar. Zeker als wij ons ding doen, maar zij er die dag helaas geen zin in hebben. Vrijdagnamiddag. Of hittegolf in mei.
  • Omdat we soms met modder gooien naar elkaar. We zijn bevlogen en vergeten weleens dat ons ding doen voor iedereen iets anders inhoudt.

“No mud, no Lotus”, zei Boeddha. Want de prachtige vijverbloem bloeit alleen in de smerigst mogelijke modder. Hoe dichter bij het oppervlak, hoe helderder het water. In contact met het zonlicht, opent de knop en komt de bloem tot bloei. Beetje als een leraar die de klas binnenstapt en zijn leerlingen ziet. Meteen de modder van geen vaste benoeming, loodzware lesopdracht of kleine frustraties van zich afschudt en zijn ding doet: lesgeven vanuit goesting! Een goede basis om de job vol te houden.

Natuurlijk heb ik als leraar veel werk, maar ook veel vrijheid. Mijn ding doen, dat is de allermooiste job van de wereld. Ja, ik zie het zitten!

#zininschool

Doe je mee?