Een nieuw schooljaar: nieuwe leerlingen. Soms duurt het even voor we onze toppers écht goed leren kennen: welke interesses hebben ze? Wie is waar goed in? Wanneer presteren ze het best? Zo vroeg ik me af waarom een meisje opvallend nors reageert op donderdag tijdens het 4de lesuur. Wat bleek? Ze is een beetje ‘hangry’. ‘Mijn handleiding’ geeft je een voorsprong in het opbouwen van een band met je leerlingen. En ze schrijven (h)eerlijk! 

Linkedinspireert

“Wanneer ik je kort antwoord via mail, ben ik niet boos op je. Ik kies voor kort en duidelijk. Zoek er niks achter.” Dat postte een CEO. Waarom? Te vaak moest hij brandjes blussen omdat collega’s hem misbegrepen. Sommige mensen kan je helaas moeilijk ‘lezen’ en hij bleek er zo eentje. Daarom schreef hij een handleiding. Over zichzelf! Zijn idee -dat ik spotte op Linked In- prikkelde me om dit te vertalen naar een schrijfopdracht Nederlands (mijn doelgroep: 1ste graad A-stroom).

 

Schrijfkader

Wanneer kan jij je concentreren? Waarvan word je boos? Werk je slordig? Wie of wat maakt je zenuwachtig? Wat kan jij je klasgenoten leren? Waarin wil je groeien? Het zijn slechts enkele voorzetten om aan te reiken. Belangrijk uitgangspunt: leerlingen kiezen wat ze in hun handleiding schrijven. Misschien vinden ze het nog moeilijk om hun ‘zijn’ te delen. Of werkt deze spiegel confronterend. Laat elke leerling daarom zijn grens bepalen. Op het werkblad met voorzetten als schrijfkader markeren ze 4 prioriteiten: de mustcarry’s voor hun handleiding. Die gieten ze in een korte doorlopende tekst van maximaal een bladzijde.

 

Ik, talent?

“Mevrouw, ik ben nergens goed in.” Opvallend tijdens deze les: zeggen waar je goed in bent is moeilijk. Onwennig. Maar inzicht krijgen in je talent is belangrijk! Daarom verplicht ik de leerlingen minstens één iets te omschrijven waarin ze uitblinken. Dat hoeft niet per se te relateren aan het vak Nederlands, maar kan een voorbeeld zijn uit hun sport, hobby’s, sociale relaties, schoolleven …

 

3 maal woordwaarde

Om de handleiding op te luisteren met een tof beeld, speurt de leerling naar 3 woorden die hem of haar typeren. Uit een dikke zwarte stift laten leerlingen tekenende woorden vloeien: lomp, gezellig, sociaal, slordig, sportief, snel verveeld, lolbroek, betrouwbaar, gulzig … Ideale opdracht om ook de woordsoorten in je les binnen te smokkelen.
Samen met hun woorden van waarde poseren ze voor een foto. “Mevrouw, ik schreef iets fout. Mag ik nog eens op de foto?” En dan is een correcte spelling plots heel belangrijk. Want wie deelt nu een foto met een spelfout op?

 

Tips om dit uit te proberen in jouw klas!
    • Neem vooraf een kijkje op de Engelstalige site https://manualofme.co/. Erg inspirerend! En kant-en-klaar wanneer je er in de les Engels mee aan de slag wil.
    • Gebruik mijn schrijfkader of pas het aan. Deel je je herwerkte versie met me? Ik leer graag bij!
    • Evalueer niet alleen de eerste versie van hun tekst. Ik geef ook een cijfer en feedback op hoe ze hun tekst herschrijven met mijn tips.
    • Je kan per klas een afgesloten Instagram-account maken voor de foto’s en een korte tekst. Of je bundelt alle handleidingen tot een boekje en legt het in de klas: handig voor wie ook lesgeeft in je klas. En zeker voor interim-leraren!
    • En wat gebeurt er als ook de collega’s in je vakgroep, team of korps hun handleiding delen?

Deze tekst verscheen ook in het vaktijdschrift Nederlands: Fons!
Wil je Fons gratis ontvangen? Dat kan via deze link.