Vijf dagen per week staren ‘ze’ me aan. Soms glimlachend, dan weer met hun ogen draaiend. Heb ik alles duidelijk uitgelegd? Houd ik rekening met hun tempo? Organiseer ik mijn les vlot? … Meestal stel ik zulke vragen via een kort gesprek of een exit-ticket. Want er is niemand die beter weet wat goed gaat en wat beter kan dan zij, mijn leerlingen! Daarom wil ik de feedback van mijn leerlingen gestructureerder aanpakken. Hoe? Met de feedbacktool van VSK (Vlaamse Scholierenkoepel).

Weet wat je meet

De eerste en belangrijkste vraag: wat wil ik evalueren? Wie dagelijks voor de klas staat, weet dat er veel factoren zijn die van invloed zijn op de prestaties. Vroeger liet ik mijn leerlingen een A4-tje met een mix aan vragen over mijn lesgeven invullen. Om dan achteraf niks meer te doen met al die papieren. Omdat ik over alles een beetje info kreeg, maar over niks grondig. En ik bovendien geen tijd had om alles te verwerken.

Vanaf nu wil ik mijn leerlingen meer bevragen, maar korter en doelgericht: Hoe geef ik instructie? Motiveer ik leerlingen? Behalen mijn leerlingen hun leerdoelen? Hoe is mijn eigen ontwikkeld lesmateriaal? Organiseer ik mijn lessen efficiënt? …

De feedbacktool

Halleluja! Want de Vlaamse Scholierenkoepel heeft een gratis en online feedbacktool ontwikkeld zodat elke leerkracht zinvolle feedback kan verzamelen bij zijn/haar leerlingen. De tool is gebaseerd op internationaal én eigen onderzoek, zodat je weet dat de feedback die je krijgt betrouwbaar is. Doel? Samen met leerlingen tot het beste onderwijs komen.
 

 
Ik vind de tool erg gebruiksvriendelijk. Zo kan je groepen leerlingen maken én feedbackthema’s beheren. Dat zijn de thema’s waarover je vragen kan stellen aan je groepen. Je kan kiezen uit gevalideerde gesloten vragen (efficiënt!), uit de open vragen of zelf een open vraag bedenken.

Een greep uit de feedbackthema’s:

  • de leerkracht als organisator
  • de leerkracht als evaluator
  • de leerkracht als coach
  • de leerkracht als ontwerper

Krachtig kwetsbaar

Feedback vragen aan leerlingen over je manier van lesgeven, misschien sta jij er toch niet voor te springen.Toch kan feedback bijdragen aan je professionele ontwikkeling als leerkracht. Ons publiek ziet ons dagelijks aan het werk, kan onze eigen sterktes en zwaktes in kaart brengen. Ik geef toe dat ik net als iedereen soms moeite heb om kritiek te slikken, ook al is die constructief. We willen allen sterk zijn, en niet zwak. En toch stel ik de vraag: doe ik het goed? Hoe vaker ik dit doe, hoe minder lastig. Hoe meer ik groei!

Zelf aan de slag?

Bekijk hoe de tool werkt en maak makkelijk zelf een account.


Wil je reageren op deze blog? Zeker doen! Ik ben benieuwd naar jouw aanpak, ervaringen …


Wil je een seintje in je inbox bij nieuwe blogposts?