“Waar haal jij toch al die inspiratie, Josfien?” Die vraag wordt me dikwijls gesteld en het antwoord is even cliché als simpel: door veel te lezen. Op vraag van lezers en volgers deel ik vanaf nu ook boekentips. Vullen ze straks de plank met onderwijsboeken in jouw lerarenkamer?

Onderwijsboekenplank in de lerarenkamer

Sinds vorig schooljaar hangt er in de lerarenkamer op mijn school een boekenplank met leesvoer voor nog betere lessen. Want onderwijsboeken zijn een krachtige en efficiënte manier om verder te professionaliseren. De inzichten eruit kunnen ideaal zijn om met je vakgroep aan de slag te gaan rond bv. differentiëren, evalueren, feedback etc. En je hoeft je niet te verplaatsen, bovendien is het een kleine investering voor de school. Mijn directeur spijst de collectie met ongeveer 100 euro per jaar. Collega’s kunnen voorstellen doen en het plan is om ook een leesgroep te starten rond een boek om van daaruit ideeën en acties uit te wisselen over de vakken heen. Je zou er ook een post-it wall bij kunnen maken: welk inzicht bleef plakken?

3 boekentips

  1. Op de schouders van reuzen
  2. In dit boek vind je 24 kernachtige artikelen over leren en onderwijzen van de laatste tien jaar. Voor mij was het een eye-opener, want heilige gralen die ik uit de lerarenopleiding heb meegekregen blijken toch niet wetenschappelijk bewezen en dus niet effectief. Zoals? “Uitgewerkte voorbeelden bekijken is effectiever dan zelf opgaves maken, zeker voor nieuwe leerstof. Of leerstijlen en digital natives bestaan niet: tijdverspilling en ze werken zelfs averechts, dus houden we maar beter op ons onderwijs hierop in te richten.” Benieuwd naar meer? Je kan het boek ook gratis downloaden.

  3. Taxonomie van Bloom in de klas
  4. De nieuwe leerplannen stoelen op de (herziene) Taxonomie van Bloom. Maar wat houdt die taxonomie in? En waarom hangt men het leerplan daaraan op? Dit boek geeft je handvatten om die leerplandoelen te verweven in je lessen en evaluaties. Ook voor wie liever meteen aan de slag gaat met duidelijke schema’s en aanzetten is dit boek interessant. Achterin vind je in de bijlages een mooi overzicht en inspiratiekaartjes met voorbeeldvragen op niveau van de verschillende cognitieve processen (herinneren, begrijpen, toepassen, analyseren, evalueren, creëren).

  5. Juffen zijn toffer dan meesters
  6. Bestaan die 21e-eeuwse vaardigheden wel? Moet je inspelen op beelddenkers? Meer (les)tijd betekent meer leren? Moeten kinderen niet meer leren schrijven met de hand? Op deze en een pak andere mogelijke onderwijsmythes krijg je vanuit wetenschappelijk onderzoek een standpunt.


Welk boek heeft jou als leraar beïnvloed? Welk boek moet elke leraar gelezen hebben? Deel de titel in een reactie hieronder!


Wil je een seintje in je inbox bij nieuwe blogposts?
Loading

(Ik word niet gesponsord voor boekvermeldingen op deze blog. Wel krijg ik van bol.com een minuscule commissie als je iets koopt na de klik op een link.)